Układ chłodniczy w wózku widłowym – jak rozpoznać awarię?

Sprawnie funkcjonujący układ chłodzenia w wózku widłowym jest niezbędny do prawidłowej pracy silnika. Niestety czasami może on ulec awarii, co całkowicie uniemożliwia prowadzenie prac. Z tego powodu warto poznać go bliżej i wiedzieć, co robić, gdy coś w układzie chłodzenia się zepsuje.

Pompa wody ważna w układzie chłodzenia

Układ chłodzenia jest jednym z kluczowych elementów całej konstrukcji wózków widłowych. Poza wchodzącymi w jego skład chłodnicami i termostatami istotną rolę pełni tu również pompa wodna. To dzięki niej bowiem możliwe jest zapewnienie samemu silnikowi spalinowemu właściwej ochrony. Pompa wodna działa na zasadzie wprawiania w ruch płynu chłodniczego, który zapobiega wewnętrznemu spalaniu paliwa, co mogłoby skutkować nadmiernym przegrzewaniem się silnika. Sposób działania opiera się więc tu na prostej zasadzie, polegającej na tłoczeniu odpowiedniej ilości płynu do układu chłodzącego. W efekcie tego możliwe jest utrzymywanie bezpiecznego stopnia temperatury w silniku. Warto tu pamiętać, że pozwala to nie tylko efektywnie działać tej jednostce, ale również znacząco przedłuża jej żywotność. Jeśli chodzi natomiast o konstrukcję pompy wodnej, to w jej skład wchodzą korpus, osadzona na łożysku oś, kryza montażowa oraz wirnik. Na wale pompy umieszczone są natomiast zazwyczaj dwa łożyska o bliźniaczych parametrach. Taka forma pozwala osiągnąć długą wartość pracy odbywającej się nawet w ciężkich warunkach i przy sporych obciążeniach.

Awarie pompy wodnej – jak rozpoznać i z czego wynikają?

Uszkodzenie pompy wody może objawić się na różne sposoby. Najczęstszymi z nich, które można wyróżnić, jest przegrzewający się silnik, powstanie wycieku i straty w poziomie płynu chłodniczego. Kolejnym objawem, który zauważy nawet średnio doświadczony użytkownik, jest głośniejsza praca pompy. Z tego powodu warto zawsze wsłuchiwać się w dźwięki dochodzące ze środka sprzętu, co pozwoli na szybką reakcję naprawczą. Jeśli chodzi natomiast o powody awarii, to są one bardzo zróżnicowane. W sytuacji, gdy zauważymy wyciek płynu chłodniczego z pompy, to można domniemywać, że jest on wynikiem korozji, lub niewłaściwego zabezpieczenia pompy w trakcie montażu. Podwyższona temperatura w silniku może z kolei powstać z powodu nadmiernej ilości środka do uszczelniania lub korozją na przyłączach. Na koniec warto także wspomnieć o sytuacji, gdy dochodzi do jej mechanicznego uszkodzenia. Dzieje się tak na skutek uderzeń elementów na osi pompy. Może być to bardzo groźne, gdyż na przykład z powodu zniszczeń lub braków ramion w wentylatorze niewłaściwie pracować będą łożyska.

Awaria w układzie chłodzenia? Powierz to fachowcom!

Oczywiście wspomniane wyżej awarie pompy to tylko jedna z możliwych opcji. Bez względu na to, który element ulegnie uszkodzeniu, to wówczas konieczna będzie jego naprawa. Ważne jednak, aby pamiętać, że regeneracja chłodnicy oraz wszelkich podzespołów w wózku widłowym powinna być przeprowadzana wyłącznie przez specjalistyczny serwis.